de KoffieKar
De geschiedenis van de KoffieKar

Het begon met een idee, ergens rond de eeuwwisseling. Waren enkele voor de mens fundamentele zaken - zoals fietsen, koffie, duurzaamheid - misschien in één bouwpakket te combineren? Uit die behoefte ontstond de eerste schets van de KoffieKar. Het concept is sindsdien niet echt veranderd:
fietskar, spiegels, buis met water, verhitten op zonlicht, koffie zetten.

Een gewoon koffiezet apparaat heeft een elektrisch vermogen van pakweg 700 Watt. Het theoretisch maximale vermogen van de KoffieKar is simpel te berekenen; natuurkundig is dat ca. 500 Watt. Wel bleef vele jaren lang onduidelijk of het praktische rendement voldoende was: hoeveel blijft daarvan over bij lagere zonnestand, minder heldere hemel, absorptie door de spiegel, weerkaatsing aan de buis, uitstraling door de warme buis, verlies door verdamping? En wat is een acceptabele wachttijd voor een bakje koffie?

Het vinden van goede antwoorden heeft veel tijd, moeite en ook geld gekost: proberen, pielen, piekeren, zagen, vijlen, solderen, schuren, verven, bezinnen, speuren, vallen en weer opstaan. Tussen het eerste idee en de werkende KoffieKar liggen bijna 20 jaar. De geschiedenis van de KoffieKar is daarom vooral het verhaal van de verschillende versies.

naar boven